1.6.14

TUDM Sedang Menyemak Semula Blue Print Bagi Pemodenan Masa Depan - Panglima TUDM


BESUT, 1 Jun (Bernama) -- TUDM sedang menggubal strategi dengan menyemak semula blue print secara komprehensif untuk pembangunan dan pemodenannya di masa depan, kata Panglima Tentera Udara, Jeneral Tan Sri Rodzali Daud.

"Kekuatan sesebuah angkatan tentera bagi sebuah negara ditentukan oleh kekuatan angkatan udaranya.

"Justeru itu penggubalan strategik baharu perlu untuk masa depan TUDM yang merupakan aset utama pertahanan negara," katanya.

Beliau bercakap pada sidang akhbar di akhir sambutan Hari Ulang Tahun TUDM ke-56 di Pangkalan Tentera Udara Gong Kedak Besut di sini hari ini.

Bagaimanapun katanya penyemakan semula blue print itu tidak ada kena mengena dengan usaha untuk meningkatkan kuasa kententeraan di rantau ini.

Sebaliknya, semata-mata untuk memastikan TUDM tidak ketinggalan dalam menghadapi perubahan dalam kemodenan teknologi pertahanan udara di masa depan.

Terdahulu, berucap merasmikan Hari Ulang Tahun TUDM itu, Rodzali berkata, TUDM telah melalui evolusi dan pembangunan pesat dalam konteks organisasi, warga dan keupayaan asetnya seiring dengan tuntutan cabaran persekitaran geostrategik yang dinamik.

Setelah 56 tahun berjasa dan berbakti kepada negara, TUDM kini bersedia memperkasakan kuasa negara dan mendokong setiap aspirasi kepimpinan nasional bagi melonjakkan Malaysia sebagai negara membangun menjelang 2020 dan seterusnya.

Katanya, bertemakan 'Kuasa Udara, Kuasa Negara' pada sambutan TUDM kali ini, ia bukan hanya sebagai satu frasa yang dipamerkan malah akan dibuktikan dengan penghayatan.

"Saya berharap setiap pewira dan warga TUDM menghayati dengan mendalam terhadap tema tersebut sebagai motivasi berterusan dalam menghasilkan impak tinggi kepada setiap tanggungjawab yang telah diamanahkan oleh negara kepada warga TUDM," katanya.

"Sepanjang tahun lepas, TUDM telah membuktikan kepada rakyat betapa pentingnya peranan angkatan udara dalam menentukan ruang negara sentiasa terpelihara dari sebarang ancaman anasir jahat dalam menggugat kedaulatan negara," katanya.

Menurutnya ini dapat dibuktikan dengan penglibatan terus TUDM dalam beberapa operasi degan cemerlang seperti dalam Ops Daulat, Ops Murni, Ops Haiyan dan yang terkini dalam operasi mencari dan menyelamat MH370.

Turut hadir di majlis itu Timbalan Panglima Tentera Udara, Lt Jeneral Datuk Seri Roslan Saad; dan pegawai-pegawai tinggi TUDM serta pegawai kanan dari negara-negara jiran termasuk 250 pelajar sekolah dan pemimpin masyarakat tempatan yang dijemput khas.

Tiada ulasan: